پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3719
-
الف
+

افشار به شبهات «گاندو» پاسخ داد

جواد افشار کارگردان سریال «گاندو» از اضطراب‌ ساخت سریال ضدجاسوسی گفت.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از ایسنا، جواد افشار کارگردان سریال «گاندو» از اضطراب‌ ساخت سریال ضدجاسوسی گفت.

این کارگردان با اشاره به دشواری‌های ساخت سریال‌های امنیتی ضدجاسوسی گفت سریال «گاندو» ده‌ها برابر بیشتر از سریال «کیمیا»، که دشواری‌های زیادی در تولید آن وجود داشت و در چندین فاز ساخته شد، او را اذیت، خسته، نگران و مضطرب کرده است.

جواد افشار اظهار کرد: سریال «گاندو» در ژانر جاسوسی و ضدجاسوسی تعریف شده است. ما در پخش این مجموعه، همان اول تیتراژ تکلیف را معلوم کردیم؛ یعنی ابتدای تیتراژ اعلام شده است که این سریال بر اساس پرونده‌ای واقعی اتفاق افتاده ؛ بنابراین تمام ماجرای آن واقعی است و فقط شخصیت‌ها، اسامی، فهرست و اسامی کشورها به دلایل امنیتی تغییر کرده؛ وگرنه همه چیز آن بر اساس اتفاقاتی است که چند سال پیش در کشور ما رخ داده و ما نعل به نعل طبق آن پرونده پیش رفتیم.

او افزود: برای جذابیت‌های بیشتر و پرداختن دراماتیک به قصه، تغییراتی اندک در آن داده شده است، اما کاملاً واقعی است. فکر نمی‌کنم نکته‌ای وجود داشته باشد که تخیلی و غیرواقعی و تصنعی به نظر برسد. فعالیت نیروهای امنیتی ما به همین شکل است که نمایش دادیم. نیروهای امنیتی نه تنها در کشور ما، بلکه در بیشتر کشورهای دنیا، بسیار جوان و پرانرژی و پویا هستند که از هوش و اقتدار ویژه‌ای برخوردارند. نیروهای امنیتی و ضدجاسوسی معمولاً جزو نخبگان جامعه هستند که از هوش و استعداد بالایی برخوردارند؛ البته نیروهای امنیتی مختلفی داریم که شامل نیروهایی چون نیروهای امنیتی عملیاتی، فرهنگی، رسانه‌ای، سایبری، اقتصادی، نظامی و همچنین نیروهای ضدجاسوسی است که اساساً با یکدیگر متفاوت هستند. یعنی نیروهایی که در «گاندو» می‌بینید قرار نیست وارد کارهای زدوخورد شوند. آنها فقط و فقط از هوش و مغز و استعدادشان استفاده می‌کنند و به زبان‌های مختلف دنیا مسلط و با روش‌های نوین اطلاعاتی آشنایی کامل دارند که نمونه آن را در سریال «گاندو» می‌بینید.

این کارگردان توضیح داد که برخی متهمان این مجموعه خارجی هستند. به همین دلیل دستورالعمل بین‌المللی است که متهمانی که به عنوان مثال در زندان به سر می‌برند، باید در رفاه کامل باشند و اتاق‌هایشان باید ویژگی‌هایی داشته باشد و از امکانات ویژه‌ای برخوردار باشد. ما هم سعی کردیم این امکانات را به شکل واقعی به نمایش بگذاریم که به لحاظ سخت افزاری و امکانات از کارهای مشابه خارجی فاصله زیادی نگیریم.

جواد افشار افزود: شما اگر دقت کرده باشید نیروهایی که در این بخش فعالیت می‌کنند هر کدام دو عدد گوشی تلفن همراه دارند که یکی گوشی معمولی بدون ردیاب ساده است و فقط تلفن و پیام ساده انتقال می‌دهد و یک گوشی هم دارای سیستم عامل بوده و می‌توانند از آن استفاده‌های سایبری کنند.

او گفت این سریال برای تمام سنین و اقشار مختلف جامعه است و محدودیتی در تماشای آن وجود ندارد. در ارتباط با بحث خشونت نیز فقط یک صحنه است که در آن درگیری و اکشن دیده می‌شود و غیر از آن چیز دیگری نبوده.

این کارگردان درباره‌ی انتخاب لیلا اوتادی در نقش پلیس گفت: لیلا اوتادی بیش از یک بار این نقش را ایفا نکرده است؛ ضمن اینکه من اطلاعی از بازی ایشان در این نقش نداشتم و وقتی که فهمیدم ناراحت شدم و گفتم ای کاش به من گفته بودید که من یا نقش شما را با رُل دیگری تغییر می‌دادم یا اینکه از بازیگر دیگری استفاده می‌کردم. اما ایشان عنوان کردند که آن نقش در سریال «زخم» یک افسر پلیس انتظامی بود؛ بنابراین دیدم با توجه به تفاوت شخصیت‌ها و اینکه شخصیت ایشان در «گاندو» یک نیروی امنیتی ضدجاسوسی است، نمی‌شود خرده گرفت. ضمن اینکه بازیگر زمانی در نقشی کلیشه می‌شود که بارها به تکرار افتاده و در آن نقش مشهور شده باشد.

افشار ادامه داد: من همیشه در همه کارهایم به اصل فیلمنامه و سوژه مرتبطی که چاشنی کار است وفادار هستم، اما به هر حال همواره با نویسنده‌ای که کار می‌کنم تعامل بسیار بالایی دارم و احیاناً اگر خلأهایی وجود داشته باشد، یا در فراز و نشیب شخصیت و قصه لازم به پرداخت بیشتر باشد، همدیگر را پوشش می‌دهیم و سعی می‌کنیم به کیفیت اثر فکر کنیم؛ این تعامل همیشه وجود داشته است. به ویژه با آرش قادری که پیش از این نیز در دو سه کار با یکدیگر همکاری داشتیم.

وی با بیان اینکه پرداختن به ماجرای آقازاده‌ها و یا خروج کالا و ارز یکی از سرنخ‌های سریال بوده ، توضیح داد: پرونده‌ای که در این سریال داریم، آقازاده یکی از سرنخ‌ها بوده که فساد اقتصادی انجام می‌داده و از طرفی به شبکه جاسوسی هم وصل است؛ و می‌بینیم که دو اداره مفاسد اقتصادی و بچه‌های ضدجاسوسی آن را رصد می‌کنند. از آنجا که همواره عملیات‌ها و رهگیری‌های اطلاعاتی نیروها کاملاً سکرت و پنهان است، حتی از عملکرد همدیگر هم مطلع نیستند، موقعی که به هم می‌رسند، متوجه می‌شوند که طرف هم فساد اقتصادی داشته و هم به شبکه جاسوسی متصل است. بنابراین سر نخی می‌شود که ما از طریق آن به یک شبکه گسترده‌ای پی می‌بریم که در ادامه سریال «گاندو» آن را خواهید دید. این ماجرا پازل‌های زیادی دارد که رفته‌رفته تکمیل می‌شود تا ما به یک فرآیند کلی از وجود یک شبکه جاسوسی پیچیده و بین‌المللی پی می‌بریم.

افشار اظهار کرد: ما درخصوص پرواز دو جنگنده در سریال «گاندو» اولین گامی که برداشتیم به ارتش روی آوردیم. این عزیزان هم به هر حال چون سرمایه‌گذار ما نبودند و فقط قرار بود به ما کمک کنند، طبیعتاً برای تحلیل و بررسی کارهای بروکراسی که رایج است، یک فرصت و زمان می‌خواستند. متأسفانه چون این صحنه در قسمت اول سریال بود و فیلمبرداری آن به روزهای آخر کار رسیده بود، در یک محدودیت زمانی قرار گرفتیم که نتوانستیم بیش از این معطل شویم تا این عزیزان هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. بلافاصله به سپاه روی آوردیم و آنها نیز بلافاصله با ما همکاری کردند. این ناهماهنگی در فرصت زمانی باعث شد تا این اتفاق بیفتد، وگرنه عزیزان ارتشی کاملاً با روی باز با ما برخورد کردند و ما هم از آنها ممنونیم. اما خیلی فرقی در اصل ماجرا نمی‌کرد، چراکه قرار بود دو جنگنده بلند شوند که در یک عملیات پیچیده هوایی یک هواپیمایی را با تهدید بنشانند؛ که نشان‌دهنده اقتدار و آمادگی نیروهای نظامی ما در کنار نیروهای امنیتی است.

کارگردان سریال «گاندو» در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با اشاره به دشواری ساخت کار امنیتی ضدجاسوسی، گفت: ساخت سریال ضدجاسوسی کار بسیار سختی است. دلیل آن هم کاملاً مشخص است؛ حساسیت‌های امنیتی و موضوعی باعث می‌شد که مراقب باشیم در عین نمایش واقعی، اقتدار نیروهای گمنام امنیتی کشور با دیگر نهادها و ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه اصطکاک پیدا نکرده و موجب سوء تفاهم شخص یا اشخاصی و یا سیستمی نشود. ضمن آنکه در نمایش برخی رویدادها، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دلایل امنیتی، محدود بود.

م گ

نظر شما
ارسال نظر